Vandálok tették tönkre a Duna-part mesebeli látványosságát – gödiek is sirathatják Manófalvát

Teljesen megsemmisült Budakalász egyik legkülönlegesebb látványossága, a Manófalva nevű erdei installáció, miután ismeretlenek november első hétvégéjén szétverték az apró házikókból, hidakból és létrákból álló alkotást.

A természetes anyagokból készült miniatűr várost Kánya Tamás land art művész építette a Duna-parti ártéri erdőben, elsősorban madarak és mókusok téli menedékeként, de az elmúlt napokban kirándulók százai, köztük sok gödi család is felkereste a helyszínt.

A művész három héten át dolgozott az installáción, amelyet október végén fejezett be. A háztetők taplógombából, fakéregből és gledícsiából készültek, a kerítéseket fűzfavesszőből fonták, a díszítéshez vadgesztenyét, kagylót és uszadékfát használtak. A Manófalva nem játszótér, hanem egy érzékeny művészi alkotás volt, amelyet a látogatók tisztelettel kezeltek – egészen a hétvégi rongálásig.

„Szombat este valaki idejött, és szétverte az egészet. Tudatosan szétdobált mindent úgy, hogy ne is lehessen javítani” – nyilatkozta Kánya Tamás, aki vasárnap reggel szembesült a pusztítással. A közösségi oldalakon megosztott képek szerint a manóházak, ajtók, padok és létrák darabokra törtek, a helyszínen csak törmelék maradt. A helyiek és a látogatók felháborodással és szomorúsággal reagáltak az esetre.

Egy bejegyzés szerint „nem a kéreg, nem a fa, nem az uszadék pusztult el, hanem valami sokkal fontosabb: a közösség érzése, a tisztelet, a józan ész”.

Manófalva az EuroVelo 6 kerékpárút mentén feküdt, így Göd felől is könnyen megközelíthető volt. A gödi családok körében népszerű kirándulóhelynek számított. A pusztítás híre őket is megrázta.

„Mi csak egy kis varázslatot szerettünk volna látni” – mondta egy gödi édesanya, aki férjével és két kisgyermekével biciklizett át Budakalászra, hogy megnézzék a Manófalvát. „A gyerekek heteken át készültek rá, meséltünk nekik a manókról, vittünk magunkkal rajzokat is, hogy otthagyhassuk. Amikor odaértünk, már csak törmelék volt. A kislányom sírva kérdezte, hogy ki bántotta a manókat.” A család szerint a Manóvár nemcsak egy művészi alkotás volt, hanem egy olyan hely, ahol a természet és a képzelet találkozott – és ahol egy pillanatra mindenki gyerek lehetett.

A művész egyelőre nem tudja, újraépíti-e az alkotást, először úgy nyilatkozott, hogy ez lehetetelen.

A helyszín kiválasztása korábban is vitákat váltott ki, mivel a kerékpárút és a gyalogosforgalom találkozása balesetveszélyes helyzeteket teremtett. Az önkormányzat korábban jelezte: ha a művész ismét megépítené, közösen keresnek biztonságosabb helyszínt. Kánya Tamás azonban a természetes közeg fontosságában hisz – írja a szeretlekmagyarorszag.hu.