A Hello Göd kérdéseire a takarítási módszerrel kapcsolatban Horváth Szilárd az iskola alapítója azt írta: “A Búzaszemben idén nagyböjtben próbálkoztunk először azzal, hogy a gyerekek takarítsák a saját osztálytermüket. Akkor hetente hirdettünk eredményt, s elég szépen működött a takarítás. Idén szeptemberben már így indítottuk a tanévet.”
Van “Aranyseprű” vándordíjuk, ezt hetente kiosztják a legszebben takarítóknak, de már lassanként nyolc kellene belőle, mert mindegyik osztály szépen dolgozik.
Amit megcsinálnak
A gyerekek feladata az, hogy letörlik a padokat, felsöpörnek, az asztalfiókjaikat, polcaikat rendben tartják, port törölnek, a székeket felrakják, a földről mindent feltesznek, felakasztanak, a bögréiket kimossák, a termet felseprik.
Péntekenként kiürítik a padok fiókját, hogy az is takarítható legyen.
A felmosást és a közös területek rendben tartását már a takarító végzi,
viszont a gyerekek a szülőkkel együtt harmadévente nagytakarítást is végeznek az osztálytermükben. (Ez már a lámpatestek, függönyök, ablakok rendbetételével is jár.) Vegyszeres takarítást a gyerekek egyedül nem végeznek. Az osztálytakarítás időigénye napi tíz perc.
A takarítást minden osztály másként osztja be. Van, ahol a hetesek végzik, van ahol a fiúk-lányok váltogatják egymást, ezt az osztályközösségekre bíztuk.
Mindez nem újdonság az iskolában, hiszen sok közös rendrakás, udvari munka vagy osztálytakarítás volt eddig is.
Pedagógiai cél
Mindezzel az a céljuk, hogy tartsák rendben a környezetüket, vigyázzanak a rendre, s érezzék meg, hogy ez milyen érték. S érezzék meg azt is, hogy mennyi munka rendet tenni, becsüljék meg a takarítói munkát is.
Szülők
A szülőkkel ezt megbeszéltük, egyetértettek vele. A tisztaságra, rendre, munkára nevelés meghozza a hasznát otthon is.