Több, mint két tucat ember egy kimondottan kellemes kedd estén a Kincsem Udvarházban. Ennyien voltak kíváncsiak az “Akik maradtak” című filmre, amely finoman szólva sem könnyed szórakoztatást ígért. Ez egy Holokauszt-film lágerek, verőemberek, és gázkamrák nélkül.
Két ember egymásba kapaszkodásáról szól három évvel a világégés után. Egy későn érő kamaszlány és egy megkeseredett orvos kapcsolata, amelyben a lány-apa viszony dominál, de mintha más is felsejlene. De nem tudjuk, pláne biztosra nem.

Nem is elemeznénk ezt tovább, mert látni kell az Oscar-díjra is jelölt (az első 10-be jutott) alkotást.
A film megtekintése után beszélgethettünk a gödi filmklub vendégével, Tóth András rendezővel, aki érezhető örömmel mesélt a forgatásról, a hangulatról, színészeiről, az “üzentről” és a terveiről.
Mi hiányzott ahhoz, hogy bekerüljön a film a világon megismert legjobb 5 közé?
Ez ilyenkor már az üzletről szól. Azaz, ha tetszik a szakmai zsűriknek a film, és találsz egy forgalmazót Amerikában, akkor jöhet szóba az Oscar.
A Velencei Filmfesztiválon 2019-ben a legjobb forgatókönyv díját kapta, ez nem elég?
Szükséges, de nem elegendő. Sőt, elárulhatom, hogy tévéfilmnek készült, azt gondoltam, hogy majd egyszer leadja a Duna Tv, talán meg is ismétlik, de aztán elkezdték felkapni, még a mozikba is több tízezren megnézték, amely egy ilyen alkotásnál már jónak számít.
Aztán?
Aztán lett amerikai forgalmazónk, és bejutottunk az első 10-be. Itthon videót kellett készítenünk, ahogy várjuk a jelölést, hiszen online ezt már közvetítették, végül nem lett meg, talán egy kicsit kicsik voltunk. Nem tudom pontosan.

A filmben sok a sötét jelenet. Minket a 80-as évek rendszerváltás előtti alkotásaira emlékezet: Megáll az idő, Szamárköhögés, Cha-cha-cha.
A tánciskolai jelenetre gondol?
Mondjuk.
Az érdekes volt, eleinte női tánctanárt kerestünk, de aztán a feleségemnek beugrott, hogy legyen férfi, méghozzá kerekesszékes, elvégre 3 évvel a háború után vagyunk. Erős lett szerintem.
Kitenné a Tiktokra is ezt a részt?
Simán, ha a mai fejjel promótálnám, akkor ez lenne az. Egy vidámabb, közérthetőbb, tinisen készülődős, csipetnyi erotikával fűszerezett rész, amelyben azért van feszültség.
És ha Facebookra menne egy idézet?
Amikor Aldót (az orvost) kérdezik, hogy milyen lány, hány éves Abigél. És az orvos elgondolkozva azt mondja, 5-től 70-ig bármennyi. Az erős, még így 6 évvel később is.
Az eredeti regényben nincs erotikus vonal, egyértelmű az apa-lánya szál, a filmben miért?
Azt kell mondjam, hogy itt sincs, csak mintha. Amikor jönnek az AVO-sok és rémülten összebújnak, akkor mintha átszakadhatna valami, de aztán mégsem. Vészhelyzetben a testiség, az emberi érintés másképpen néz ki, de a filmben is “elmúlik a veszély” és maradt a szeretet és tisztelet.
Mi az üzenete a filmnek?
A vetítés után én arról is beszéltem, hogy fontos a kapcsolatok meggyógyítása, még akkor is, ha nem lesz tökéletes a seb. Viszont a film azt is mutatja, hogy a diktatúrák bármilyen kisemberrel kibabrálhatnak, még azzal is, aki előtte sokat szenvedett egy másik ideológia miatt. Erre minden korban figyelni kell.
Hogyan tovább?
Már többször nekifutottam egy Hofi-filmnek, adtunk be terveket, jutottunk túl fordulókon, de még nem jött össze rá a pénz.
Érdekes ember, a szocializmusban istenítették, tehetségét mindenki elismerte, politikai szerepe azonban ma már vitatott. Védte, vagy bírálta a rendszert, árnyalt a kép.
Igen, és ezért is kiváló karakter. Híres ember, akit egy volt ÁVO-s színházigazgató futtat, olykor véd meg, aki maga teljesen közepes tehetségű előadó. Ő Komlós János Aczél elvtárs barátja. Jó film lenne azt hiszem.