Közösségi oldalán számolt be a gödi Zenit iskola arról a rendezvényükről, amely több, mint hasznos volt.
Dr. Gyarmathy Éva tartott előadást mintegy 80 érdeklődőnek. A neveléstudományi szakember a mesterséges intelligencia kapcsán arról beszélt, hogy a mai gyerekek számára a felgyorsult technológiai fejlődés már
az olvasás-írás tudását is rég háttérbe szorította a információ megszerzésében.
A felnőttek már nem jelentik számukra a tudás és információ sem egyetlen, sem elsődleges forrását. Ennek köszönhetően mára felborultak a korábbi alá-fölé rendelt családi kapcsolatok, és a mai szülőknek és pedagógusoknak meg kell tanulniuk a valódi partneri kapcsolatok működtetését.
A pedagógiai szakember úgy látja, hogy ezek a kapcsolatok lehetnek ugyanolyan szorosak, mint a korábbiak, de gyorsan kell reagálni. A korábban nem ismert felnőtt szerepekbe minél hamarabb bele kell állnunk, mert az egyre bizonytalanabb világban mi és az általunk meghúzott határok jelentik a biztos pontot a gyerekek számára.
Ebben az helyzetben különösen fontos, hogy megerősítsünk olyan alapképességeket, mint beszédkészség vagy a tanulási és gondolkodási képesség.
A résztvevők két nagyon fontos technikát ismerhettek meg az előadáson, amiket már azonnal tudnak alkalmazni a gyermekeik, tanítványaik körében. Az egyik a lemondás képessége, amit igazán saját példánkkal tudunk átadni, így a FOMO (Fear of Missing Out – félelem a kimaradástól) helyett a JOMO (Joy of Missing Out – a kimaradás öröme) érzését tanulhatják meg a gyermekek, a felelős választás melletti elköteleződés mellett.
Kritikai gondolkodás
A másik technika a kritikai gondolkodást segíti, ennek 3 lépését mutatta be az előadó. Ha úgy látom, hogy valaki meg akar győzni arról, hogy hozzak meg egy gyors döntést, először is
- felfüggesztem a döntés meghozatalát,
- megvizsgálom az információ forrását,
- majd több oldalról szerzek be információt,
mielőtt visszatérek a döntésre. Ezzel az algoritmussal máris eggyel biztosabb, hogy a saját értékrendemnek megfelelő döntést hozok. Azt már mi tesszük hozzá, hogy ezt az idősebbeknek is muszáj elsajátítani különösen, ha az online csalásokra gondolunk.
Mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia, a gépi tanulás és a nagy nyelvi modellek éppen azokat a komplex végrehajtási funkciókat tudják magas szinten ellátni, amikre a mai gyerekek (és felnőttek) egyre nagyobb részben képtelenek. A céltudatos, fókuszált, rugalmasan alkalmazkodó munkát egy mesterséges intelligencia vagy robot ma biztosabban “hozza”, mint a legtöbb ember, így
nem elég használni az MI-t, együtt kell működni vele.
A gépek viszont nem helyettem, hanem nekem dolgoznak. A forráskritikus gondolkodás, a “józan ész”, a belső iránytű és kontroll mind szükségesek ahhoz, hogy a felnövő generációk már ne essenek bele újra azokba a megtévesztés csapdákba, amikbe sajnos mi felnőttek a mai napig sokszor belefutunk.
Végezetül az előadó kiemelte, hogy fontos az új dolgok befogadása, a változás örök és ez fejlődésünk egyik alapja is. Fel kell vállalunk a változást, fejlődni, tanulni kell, nem csupán magunkért, hanem a gyermekeinkért is.
A programot az előadás szellemiségéhez kapcsolódó gyermek foglalkozás tette teljessé. Horváth Niki művészterapeuta az emberi arc rétegeit, az arcunk előtt mutatott maszkot rekonstruálta a gyerekekkel, és origami feladatokkal játékosan alkotott 2D papírlapból 3D-s formákat. A program alatt így nemcsak a felnőttek, de a gyerekek is részesei lehettek Gyarmati Éva pedagógiai üzenetének.